زيبايي پوست و مو زيبايي پوست و مو .

زيبايي پوست و مو

درباره كاشت موي طبيعي

كاشت مو

درباره كاشت موي طبيعي

موي سر نماد زيبايي ، شادابي ، آراستگي و نشانگر خصوصيات رفتاري و اخلاقي افراد بوده و از جمله عواملي مي باشد كه در روابط اجتماعي تاثير بسيار زيادي دارد. وضعيت موي هر فرد اثرات غير قابل تصوري بر اعتماد به نفس، روابط بين فردي و موقعيت اجتماعي شخص دارد تا جايي كه چگونگي موها ميتواند قضاوت ديگران را در برخورد با فرد تحت تأثير قرار دهد و به همين دليل پاكيزگي، خوش حالت بودن و حفظ سلامت مو داراي اهميت زيادي براي انسان ميباشد.

از سوي ديگر از دست دادن مو غالباً موجب استرس و فشار عاطفي شديد گرديده به طوريكه اكثر افراد طاس به دليل از دست دادن موهاي خود در اضطراب به سر برده و اغلب نگران طعنه هاي اطرافيان مي باشند. انسان هميشه در جستجوي راهي براي رفع طاسي بوده و در اين ميان داروها و وسايل زيادي به وجود آمده اند كه بسياري از آنها نه تنها جنبه كلاه برداري داشته بلكه موجب آسيب هاي زيادي به پوست و مو مي گردند كه بعضاً قابل جبران نمي باشند.

كاشت موي طبيعي يكي از راه هاي جبران طاسي مي باشد كه گرچه از سال ها قبل پايه و اساس آن ريخته شده ولي در سال هاي اخير به مدد كوشش ها و تحقيقات متخصصين پوست دچار تحولات شگرفي شده به طوريكه در حال حاضر به سختي مي توان كاشت موي طبيعي را در يك فرد تشخيص داد و نتايج اين عمل جراحي سرپايي به طرز شگفت انگيزي طبيعي و زيبا جلوه مي كند.

همه اين زيبايي ها و طبيعي جلوه كردن ها فقط زماني اتفاق مي افتد كه متقاضي كاشت مو از كاري كه درصدد انجام آن است اطلاعات كافي داشته و پزشك معالج خود را به درستي و از روي سابقه كاري وي انتخاب كند نه اينكه تحت تأثير تبليغات وسوسه آميز و فريبنده رسانه هاي مكتوب و غير مكتوب به خصوص كانال هاي ماهواره اي اقدام به اين كار نمايد.

در مورد ريزش مو توضيح دهيد. ريزش مو علل گوناگوني دارد مانند وراثت، مشكلات هورموني، اختلالات تغذيه اي (مثل رژيم هاي لاغري و سوء تغذيه)، استرس عصبي، بارداري و شيردادن، آسيب رسانيدن به مو از طريق رنگ ، مش، فِر و سشوار ولي شايع ترين علت آن ريزش موي آندروژنتيك (طاسي با طرح مردانه) است كه به دلايل ارثي رخ مي دهد. اين نوع ريزش مو به كاشت موي طبيعي (درصورتيكه به درستي و با رعايت همه احتياطات انجام شود) پاسخ درماني بسيار خوبي مي دهد. در حقيقت كاشت مو تنها راه حل دايمي براي طاسي با طرح مردانه است.

چه نكته هايي نقش محوري و كليدي در شروع تصميم گيري براي انجام پيوند مو دارند؟ پيوند مو در اشخاصي قابل انجام است كه در پشت سر داراي موهاي با كيفيت و تراكم كافي باشند و از طرف ديگر طاسي آنها به صورتي باشد كه به عمل كاشت مو پاسخ خوبي بدهد. مهم ترين مطلب در شروع بحث كاشت موي طبيعي فهميدن اين چند نكته توسط بيمار است:

۱) تعداد موهاي خوب در منطقه دهنده (پشت سر) هميشه ثابت و داراي محدوديت است و به عبارت ديگر در كاشت موي طبيعي موي جديد خلق نشده بلكه فقط توزيع موها تغيير مي كند.
۲) كاشت مو يك برنامه ريزي دراز مدت بوده و از اين نظر تفاوت اساسي با عمل زيبايي بيني دارد.
۳) نياز به انجام جلسات بعدي پيوند مو هميشه وجود داشته و بر مبناي اين تفكر بايستي براي جلسه فعلي كاشت مو برنامه ريزي نمود.

چه فاكتورهايي بايستي توسط پزشك در انتخاب آقايان براي انجام كاشت مو مد نظر قرار گيرند؟
۱) سن: يكي از مهم ترين عوامل تأثيرگذار در انتخاب مورد مناسب براي پيوند مو بوده و در نظر گرفتن آن توسط متخصص پوست باوجدان موجب مي شود كه گاهي تصميم به عقب انداختن زمان كاشت مو در يك مرد جوان گرفته شود.

انجام كاشت مو در سنين پايين كه ريزش مو با شدت و قوت ادامه داشته و وضعيت نهايي آن نيز هنوز معلوم نشده است، خيانت در حق بيمار بوده و كار بسيار اشتباهي است. البته اگر شدت و وسعت طاسي فرد خيلي فراتر از سن شناسنامه اي وي باشد با ملاحظه فاكتورهاي تخصصي ديگر مي توان در سن پايين هم در مورد انجام پيوند مو در فرد تصميم گيري نمود.

۲) سابقه خانوادگي طاسي در شخص.
۳) وضعيت فعلي طاسي فرد و خصوصيات پوست و مو در منطقه دهنده مو (پشت سر).
۴) ماهيت پيشرونده و رو به جلوي طاسي مردانه و احتمال نياز به انجام جلسات بعدي كاشت مو در آينده.
۵) توجه به روان شناسي بيمار و وضعيت بلوغ فكري و رواني وي.
۶) دادن اطلاعات كافي به بيمار در مورد مسايل و نتايج كوتاه مدت و دراز مدت كاشت مو.
۷) انتظارات و توقعات بيمار: در صورتي كه تصور فرد از نتيجه كاشت مو فانتزي و واهي بوده و تناسبي با وضعيت طاسي و بانك موي پشت سرش نداشته باشد، به هيچ عنوان نبايد اقدام به پيوند مو در ايشان نمود.
۸) وضعيت كلي سلامتي فرد، مصرف داروهاي ديگر، حساسيت هاي دارويي و غيره.
۹) وجود امراض پوستي كه ممكن است موجب تخريب موهاي پيوند زده شده گردند.

چه زماني بهتر است كه پيوند موي طبيعي انجام شود؟ آيا بايد منتظر بمانيم تا كاملاً طاس شويم؟ اگر كم پشتي موهاي سر شما به حدي رسيده است كه سفيدي پوست سر از لابلاي موها در زير نور معمولي به ميزان زيادي ديده مي شود شما كانديد مناسبي براي كاشت مو هستيد. اكثراً اين عمل را زماني انجام مي دهندكه به اندازه كافي از موها ريخته شده ولي هنوزكاملاً طاس نشده اند.

دركل بهتر است فرد زماني اين كار را انجام دهدكه نسبتاً جوان (۴۵-۲۵ سال) و از نظراجتماعي فعال است و مي خواهد دركار و زندگي پيشرفت نمايد. البته كاشت مو حتي دردهه هاي ۶ و ۷ زندگي نيز به شرط اينكه فرد از نظر وضعيت كلي سلامتي مشكلي نداشته باشد، نتايج خوبي خواهدداشت.

كاشت موي طبيعي به چه روش هايي انجام مي شود؟ در پيوند موي طبيعي برداشت مو از پشت و كناره هاي سر صورت گرفته و در بخش هاي طاس كاشته مي شود. اين كار به ۲ روش نواري (FUT) و غيرنواري (FIT) انجام مي شود. طريقه كاشت موهاي برداشته شده در هر ۲ روش يكسان و موها به صورت ميكروگرافت كاشته مي شوند و اختلاف اين ۲ روش فقط در طريقه برداشت موها است.

FUT متد استاندارد پيوند مو در دنيا بوده و روش FIT بيشتر به عنوان روش كمكي (يعني جلسه دوم كاشت مو) و به جهت افزايش تعداد گرافت هاي برداشته شده مورد استفاده قرار مي گيرد و فقط موارد كمي هست كه روش FIT به عنوان جلسه اول پيوند مو مدنظر قرار گرفته مي شود.

كاشت مو يك عمل جراحي سرپايي محسوب شده و نيازي به بيهوشي و بستري شدن در بيمارستان ندارد. اين كار در اطاق عمل كلينيك و با ابزارهاي عمدتاً يك بار مصرف انجام شده و به دليل ماهيت سرپايي آن و با رعايت احتياط هاي لازمه احتمال بروز عفونت در آن تقريباً صفر است.

موهاي جديد كه از بانك مو يعني پشت سر برداشته مي شوند به اثرات هورمون هاي مردانه مقاوم بوده و لذا پس از انتقال به نواحي كم پشت معمولاً دچار ريزش نخواهندشد. در حقيقت اين موها در غالب موارد به طور مادام العمر و به صورت طبيعي رشد خواهند كرد. موهاي كاشته شده نياز به مراقبت دارويي و غيردارويي خاصي ندارند.

در مورد روش FUT توضيح دهيد. در روش FUT يك نوار از پشت سر با بيحسي موضعي و بدون احساس درد برداشته مي شود. ابعاد اين نوار محدوديت داشته زيرا بايستي طول و عرض آن طوري انتخاب شود كه آسيبي به پوست پشت سر وارد نيامده و پوست تحمل كشش آن را داشته باشد. محل برداشت پس از ترميم به صورت يك خط نازك درآمده (در صورتي كه همه نكات فني و پزشكي در مورد آن رعايت شود) كه معمولاً در زير خواب موهاي پشت سرمخفي شده و از نظر زيبايي مشخص نمي باشد.

سپس اين نوار به قطعات بسيار كوچك تقسيم شده به طوريكه در هر قطعه ۳- ۱ فوليكول مو وجود داشته باشد (به هر قطعه يك گرافت گفته مي شود). بعداً تحت بيحسي كامل شكاف هاي متعدد و خيلي كوچك در منطقه طاس ايجاد مي گردد. محور طولي، زاويه و عمق شكاف ها براي هر قسمت از موضع كاشت مو متغير بوده و دقت در اين مرحله است كه نتيجه نهايي كاشت مو را مشخص مي نمايد.

پس از آن ريشه زنده موها با وسايل ظريف در شكاف ها قرارداده مي شوند. براي حصول بهترين نتيجه، گرافت هاي تك فوليكولي (تك مويي) در خط رويش مو در جلوي سر كاشته مي شوند زيرا اين بخش از سر به طور طبيعي داراي موهاي تكي است. گرافت هاي ۲ تايي در عقب خط رويش مو وگرافت هاي ۳ تايي در بالاي سر كاشته مي شوند تا حداكثر تراكم را به وجودآورند.

حسن بزرگ FUT اين است كه ۵-۴ هزار تار مو در يك جلسه كاشته مي شود و لذا اتلاف وقت بيمار خيلي كم است. ولي بزرگترين مزيت FUT كيفيت بالاي موهاي برداشته شده (نسبت به FIT ) است به همين دليل بهتر است براي جلسه اول كاشت مو (به خصوص مواقعي كه تراكم بالا مورد نيازاست) و يا اگر مي خواهيم پيوند مو را براي جلوي سر و خط رويش مو انجام دهيم از روش FUT استفاده نماييم.

در مورد روش FIT توضيح دهيد. موها در روش FIT به جاي ايجاد برش در پشت سر و برداشتن نوار به صورت تك تك با دستگاه مخصوصي برداشته مي شوند. موارد كاربردFIT نسبت بهFUT كمتر بوده و منحصر به چند مورد خاص است. حسن بزرگFIT اين است تعداد موهاي قابل برداشت درFIT محدوديت كمتري نسبت به FUT داشته و در شرايط مناسب مي توان۷- ۵ هزار تار مو برداشت نموده و پيوند زد.

 


برچسب: ، آرايش و سلامت مو، بيماري پوست و مو، سلامتي مو، چند نكته براي كاشت مو، كاشت موي سر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۳۱:۲۰ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :